طراحی وب سایت چیست؟ 

طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب سایت چیست؟

منظور از طراحی وب ، طراحی وب سایت هایی است که در اینترنت نمایش داده می شوند. این معمولاً به جنبه های تجربه کاربری توسعه وب سایت به جای توسعه نرم افزار اشاره دارد. طراحی وب در گذشته بر طراحی وب سایت برای مرورگرهای دسک تاپ متمرکز بود. با این حال ، از اواسط سال 2010 ، طراحی برای مرورگرهای تلفن همراه و رایانه لوحی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است.

یک طراح وب روی ظاهر ، چیدمان و در برخی موارد محتوای یک وب سایت کار می کند. به عنوان مثال ظاهر مربوط به رنگ ها ، قلم و تصاویر استفاده شده است. طرح بندی به چگونگی ساختار و طبقه بندی اطلاعات اشاره دارد. یک طراحی وب خوب ، استفاده از آن آسان است ، از نظر زیبایی جلب می شود و متناسب با گروه کاربری و مارک وب سایت است. بسیاری از صفحات وب با تمرکز بر سادگی طراحی شده اند ، به طوری که هیچ اطلاعات و عملکرد اضافی که باعث حواس پرتی یا گیج شدن کاربران شود ظاهر نمی شود. از آنجا که سنگ بنای اصلی خروجی یک طراح وب سایتی است که باعث جلب اعتماد مخاطب مورد نظر و جلب آن می شود ، از بین بردن هرچه بیشتر نقاط احتمالی ناامیدی کاربر یک نکته اساسی است.

دو متداول ترین روش برای طراحی وب سایت هایی که هم در دسک تاپ و هم در موبایل به خوبی کار می کنند ، طراحی پاسخگو و انطباقی است. در طراحی پاسخگو ، محتوا بسته به اندازه صفحه به صورت پویا حرکت می کند. در طراحی سازگار ، محتوای وب سایت در اندازه های طرح بندی مطابقت دارد که با اندازه های معمول صفحه مطابقت دارند. حفظ یک طرح که تا حد ممکن سازگار باشد بین دستگاه ها برای حفظ اعتماد و تعامل کاربر بسیار مهم است. از آنجا که طراحی پاسخگو می تواند مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند ، طراحان باید در کنار گذاشتن کنترل نحوه ظاهر شدن کار خود ، مراقب باشند. اگر مسئولیت محتوا نیز به عهده آنها باشد ، گرچه ممکن است نیاز به گسترش مهارت های خود داشته باشند ، از داشتن مزیت کنترل کامل محصول نهایی لذت خواهند برد.

 

طراحی وب سایت چیست؟

 

تجربه کاربری و طراحی تجربه کاربری چیست؟

برای شروع ، بیایید مختصراً مقصودمان را از "تجربه کاربری" معرفی کنیم. محصولات کاربران دارند و تجربه کاربری (UX) به سادگی تجربه ای است که کاربر از استفاده از آن محصول خاص تجربه کرده است. تا کنون خیلی خوب؟

طراحی UX هنر طراحی محصولات به گونه ای است که آنها تجربه بهینه کاربر را فراهم می کنند. اگر این توصیف گسترده به نظر می رسد ، به این دلیل است که ماهیت طراحی UX بسیار گسترده است. ساختن UX بهینه شامل درک روانشناسی ، طراحی تعامل ، تحقیقات کاربر و بسیاری از رشته های دیگر است ، اما علاوه بر همه اینها ، یک فرآیند حل مسئله تکراری است (اما بعداً در مورد آن بعداً).

به طور کلی ، تجربه کاربر می تواند به 3 جز broken تقسیم شود: ظاهر ، احساس و قابلیت استفاده.

ظاهر یک محصول استفاده از تصاویر بصری برای ایجاد حس هماهنگی با ارزش های کاربر است و این باعث ایجاد اعتبار و اعتماد در کاربر می شود. این در مورد ایجاد محصولی است که نه تنها زیبا به نظر می رسد ، بلکه ظاهر مناسبی نیز دارد.

بنابراین ، احساس شامل ایجاد تجربه استفاده از یک محصول تا حد ممکن دلپذیر و لذت بخش است. این کار با ساخت تعاملات بین کاربر و محصول و همچنین واکنش هایی که هنگام (و پس از آن) از محصول دارند ایجاد می شود.

سرانجام ، قابلیت استفاده از تجربه کاربر پشتیبانی می کند. خیلی ساده ، اگر محصولی قابل استفاده نیست ، هیچ نوع ظاهر زیبایی نمی تواند آن را نجات دهد و تنها احساسی که کاربران در آن احساس می کنند خشم و ناامیدی است. در حالت ایده آل ، محصولات باید متناسب با نیازهای کاربر باشند و عملکردها را به روشی قابل پیش بینی ارائه دهند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که طراحی UX به نظر شما جلب می کند ، ما مقالاتی داریم که به معرفی برخی از قسمتهای مهم UX به عنوان شغل کمک می کند:

وجه مشترک طراحی وب و طراحی UX چیست؟

عنوان شغلی "طراح وب" تعاریف زیادی دارد ، و در واقع ، آنچه یک طراح وب انجام می دهد تا حد زیادی به آنچه مشتری یا پروژه نیاز دارد بستگی دارد. برخی از طراحان وب به سادگی طرح های بصری و / یا نمونه های اولیه تعاملی با وفاداری بالا را برای وب سایت ایجاد می کنند و کدگذاری وب سایت را به توسعه دهندگان جلویی و عقب می سپارند. با این وجود اکثر طراحان وب با طراحی و توسعه (front-end) وب سایت درگیر می شوند. برخی از طراحان وب حتی به عنوان بخشی از مشاغل خود به طور منظم کاربر را مورد آزمایش و آزمایش قرار می دهند (و اگر یکی از آنها باشید ، از قبل تقریباً برای یک کار در طراحی UX آماده هستید).

اما مهم نیست که شغل شما به عنوان یک طراح وب شامل چه مواردی می شود ، در اینجا برخی از جنبه های طراحی وب وجود دارد که در طراحی UX نیز یافت می شود.

حل مسئله

طراحان وب به دنبال حل مشکلات مشتریان خود هستند. طراحان UX به دنبال حل مشکلات کاربران خود هستند. طراحان وب با یک فرایند حل مسئله کار می کنند: ابتدا آنها به مشکلات مشتری خود پی می برند ، سپس یک راه حل وب برای آنها طراحی می کنند و سپس قبل از انتشار وب سایت اقدام به توسعه و آزمایش می کنند. و پس از راه اندازی وب سایت ، طراحان وب اغلب درگیر آزمایش بیشتر سایت ، جمع آوری بازخورد از کاربران و سپس تکرار طراحی هستند.

این فرایند حل مسئله تکراری مانند فرآیند طراحی UX است (در تصویر زیر نشان داده شده است). طراحان UX با تحقیقات کاربر شروع می کنند. ضروری است که کاربران بالقوه یک محصول را بشناسید و دریابید که مشکلات آنها چیست ، چگونه آنها را حل کنید و چگونه می خواهید کاربران را بخواهید و یا به آن راه حل نیاز دارید. تحقیقات کاربر اغلب از طریق مصاحبه با کاربر ، مشاهدات ، مطالعات دموگرافیک ، تهیه پیش نویس داستان ها و شخصیت ها و غیره انجام می شود. پس از آن ، طراحان UX یک راه حل طراحی می کنند که نیازهای اصلی کاربر را برطرف می کند و اغلب نمونه اولیه را برای آزمایش اعتبار آن به کاربران برمی گردانند. یا قابلیت استفاده پس از راه اندازی محصول ، طراحان UX بازخورد بیشتری از کاربر را جمع آوری می کنند ، که به دور جدیدی از تحقیقات کاربر منتقل می شود و بدین ترتیب روند کار را دوباره آغاز می کنند.

اگر قبلاً به عنوان بخشی از وظیفه طراح وب خود ، درباره کاربر تحقیق کرده باشید ، هنگام تغییر طرح UX ، این یک مزیت بزرگ محسوب می شود. در غیر این صورت ، نگران نباشید - فرصت های زیادی برای یادگیری بهترین روش های انجام تحقیقات کاربر خواهید داشت (برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید).

طراحی احساسی

هنگام طراحی وب سایت ها ، طراحان وب معمولاً از تایپوگرافی ، رنگ و طرح برای شکل دادن به احساسات کاربران استفاده می کنند. با استفاده از رنگهای تیره و فونتهای serif می توان احساس اعتبار را ایجاد کرد. به طور مشابه ، می توان با استفاده از تصاویر رنگارنگ و تایپوگرافی بازیگوش ، احساس سرگرمی ایجاد کرد. طراحان وب با طراحی احساسی آشنا هستند. یعنی ایجاد طرح هایی که احساسات را از کاربران برمی انگیزد. طراحان UX همچنین به فکر طراحی احساسی هستند ، اما در مقیاس بزرگتر - آنها درگیر کل احساسات کاربران در کل تجربه استفاده از یک محصول هستند.

برای این کار ، طراحان UX نه تنها با تایپوگرافی و رنگ بلکه با روانشناسی ، طراحی حرکت ، تنظیم محتوا و معماری اطلاعات نیز کار می کنند. طراحان وب که این تغییر را ایجاد می کنند ، به طور ذاتی می فهمند که طراحی احساسی در UX چیست. آنها به سادگی نیاز به کسب دانش جدید در زمینه های دیگر دارند تا توانایی خود را در یک تصویر بزرگتر تقویت کنند.

چند رشته ای
طراحی وب یک کار چند رشته ای است ، جایی که شما نه تنها به دانش در زمینه طراحی (تایپوگرافی ، تئوری رنگ) بلکه همچنین در زمینه توسعه یک وب سایت (HTML ، CSS ، JavaScript) نیز نیاز دارید. برخی از طراحان وب در هنگام طراحی کد برای انیمیشن ها و تعاملات با استفاده از CSS و / یا JavaScript ، درگیر طراحی تعامل نیز می شوند. طراحی UX نیز یک زمینه چند رشته ای است ، اما شاید از این نظر فوق العاده شارژ شود. طراحان UX برای ایجاد بهترین UX برای محصولات خود باید از دانش حوزه های روانشناسی ، تحقیقات کاربر ، طراحی بصری و حتی تجارت استفاده کنند.

 

طراحی سایت چیست؟

 

تفاوت بین طراحی وب و طراحی UX

کاربر محور در مقابل فناوری متمرکز

بخش عمده ای از شغل شما به عنوان یک طراح وب صرف اطلاع از آخرین تحولات در HTML ، CSS و سایر زبان های برنامه نویسی می شود - همه اینها با سرعتی گیج کننده تغییر کرده و بهبود می یابند. کدام مرورگرها از چه نسخه هایی از CSS پشتیبانی می کنند؟ آیا انیمیشن های CSS در Safari روی Mac کار می کنند؟ حتی من را در اینترنت اکسپلورر شروع نکنید! این ممکن است چند سوال (و ناامیدی) باشد که به عنوان یک طراح وب مدام در ذهن شما است. اما طراحی UX مربوط به فناوری نیست. در عوض ، تمرکز آن کاملاً معطوف به کاربران است - فناوری تنها ابزاری است برای کاربران برای بدست آوردن آنچه که نیاز دارند. تنها با تمرکز بر روی کاربران ، طراحان UX می توانند راه حلهایی را تأمین کنند که نیازهای خاص آنها را تأمین کند و در نهایت ، کاربران حاضر به پرداخت هزینه باشند. طراحان UX تحقیقات گسترده ای را در مورد کاربران انجام می دهند تا بیشترین میزان ممکن را در مورد کاربران خود پیدا کنند ، بیشتر آنها طراحان وب فرصتی برای انجام آنها ندارند.


طراحی UX مستقل از پلتفرم است. اصول و روند آن

sses در بسیاری از مناطق مختلف خارج از مرورگرهای وب اعمال می شود: در برنامه های تلفن همراه ، نرم افزار دسک تاپ ، و حتی محصولات سخت افزاری و فضاهای خرده فروشی. از طرف دیگر ، دامنه طراحی وب کاملاً به مرورگرهای وب گره خورده است. این بدان معنی است که طراحان UX قادر به یافتن فرصت های شغلی نه تنها در زمینه های در حال ظهور مانند استارت آپ های فناوری ، بلکه در صنایع بالغ و پایدار مانند تولید کنندگان خودرو هستند. تا زمانی که محصولی وجود دارد ، به UX نیاز دارید - و این واقعاً دنیای فرصت های شما را باز می کند.

مزیت بزرگ تجربه طراحی وب هنگام انتقال به سمت طراحی UX

ارتباط پس زمینه طراحی وب

بزرگترین مزیت حرکت از طراحی وب به سمت طراحی UX ، میزان همپوشانی بین دو حوزه طراحی است. اگرچه درست است که طراحی UX سیستم عامل های بیشتری نسبت به مرورگر وب را پوشش می دهد ، اما بخش قابل توجهی از کارهای طراحی UX هنوز روی محصولاتی انجام می شود که حداقل تا حدی مبتنی بر وب هستند (به وب سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر ، برنامه های وب مانند Dropbox ، و خدماتی مانند Google). اگر شما نوعی تحقیق درباره کاربر یا روند تکرار بهبود مستمر یک وب سایت با داده های کاربر داشته باشید ، همپوشانی بین طراحی وب و طراحی UX بیشتر است.

مسلط بودن به طراحی و اصطلاحات کدگذاری وب سایت همچنین به شما انگیزه می دهد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به هر حال ، طراحی UX یک فرایند مشترک است که در آن ارتباط بسیار مهم است. اینکه بتوانید هنگام گفتگو با همکاران خود از اصطلاحات صنعت استفاده کنید ، قطعاً شما را در مکان بهتری نسبت به شخصی که از زمینه ای غیر طراحی برخوردار است قرار می دهد.

زیبایی شناسی

توانایی شما در ایجاد زیبایی شناسی زیبا به عنوان یک طراح وب در هنگام تغییر طرح UX نیز مفید خواهد بود. اولاً ، زیبایی شناسی ابزاری عالی برای تقویت ارتباطات شما با ذینفعان داخلی است. به عنوان یک طراح UX ، شما باید دائماً یافته ها و توصیه های خود را به ذینفعان داخلی (مانند مدیر عامل یا مدیر محصول) ارائه دهید ، و توانایی شما در ایجاد گزارش ها و ارائه های جذاب بصری جذب نکات کلیدی شما را به حداکثر می رساند.

ثانیا ، زیبایی شناسی نقشی حیاتی در طراحی UX ایفا می کند. یک افسانه رایج در مورد طراحی UX این است که کاربرد زیاد باعث زیبایی در زیبایی می شود - اما این خیلی درست نیست. در حقیقت ، مطالعه بیش از 2500 شرکت کننده توسط پروژه اعتبار استنفورد نشان داد که تقریبا نیمی از آنها اعتبار وب سایت ها را بر اساس جذابیت بصری خود ارزیابی کردند (5). این نشان می دهد که چگونه زیبایی شناسی دست در دست با عوامل دیگر مانند قابلیت استفاده در ایجاد تجربه بهینه کاربر از استفاده از یک محصول کار می کند.


چگونه مهارت های خود را افزایش دهیم تا از طراحی وب به طراحی UX پرش کنیم

انتقال از طراحی وب به سمت طراحی UX گاهی اوقات می تواند کاملاً ساده باشد ، خصوصاً اگر جنبه هایی از تحقیقات کاربر را در کار خود به عنوان طراح وب انجام داده باشید. اما برای دیگر طراحان وب هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اگر مدتی را صرف مطالعه UX ، تمرین برخی مهارت های UX در طول کار طراحی وب خود و ساخت CV کرده باشید ، درک خوبی از طراحی UX خواهید داشت ، می توانید جهش کنید. اگر می خواهید کجا بیاموزید ، گزینه های زیادی در دسترس شما است و ما در زیر برخی از بهترین ها را برجسته کرده ایم.